Tillämplighet

  • Dessa Allmänna försäljningsvillkor gäller per nedan angivet datum och ersätter tidigare publicerade.
     

Leveransvillkor

  • Fritt från Alcadon AB:s lager, fraktkostnad tillkommer om det inte särskilt skriftligt avtalats om detta.

Äganderättsförbehåll

  • Alcadon AB förbehåller sig äganderätten till sålda varor till dessa är fullt betalda. Om kunden är i dröjsmål med betalningen förbehåller sig Alcadon alltid rätten att så länge dröjsmålet kvarstår när som helst häva köpet och återta produkterna. Intill dess köpeskillingen fullt betalats förbinder sig kunden att väl vårda produkterna, inte ändra i, sälja, låna ut eller på annat sätt förfoga över produkten, utan Alcadons skriftliga medgivande, och hålla dem försäkrade.
     

Priser

  • Alcadon AB:s priser är angivna i svenska kronor exklusive moms.
  • Alcadon AB förbehåller sig rätten att justera priser beroende på omständigheter utanför vår kontroll, exempelvis kan större svängningar i valuta eller råvarupriser på världsmarknaden utgöra grund för sådan höjning.
  • Alcadon AB:s prislistor gäller från angivet datum och ersätter tidigare publicerade, dock gäller prislista som längst max sex månader efter angivet datum om det inte särskilt skriftligt avtalats om annat.

Betalningsvillkor

  • Betalning sker 30 dagar netto från fakturadatum eller enligt särskild skriftlig överenskommelse. Dröjsmålsränta utgår efter förfallodag enligt gällande lag.
  • Anmärkningar på fakturor ska göras inom 8 dagar från den dag fakturan är utställd.

Dröjsmål med betalning

  • Är kunden i dröjsmål med betalning mer än 30 dagar efter det Alcadon AB anmodat kunden att betala förfallet belopp, får Alcadon genom skriftligt meddelande till kunden häva avtalet i sin helhet. Häver Alcadon avtalet har Alcadon även rätt till skadestånd.
  • Med dröjsmål med betalning avses även dröjsmål med att i enlighet med avtalet acceptera växel och ställa ramburs, bankgaranti eller annan säkerhet samt vidtaga de andra avtalade åtgärder som behövs för att möjliggöra betalning.

Miljöavgift

  • Miljöavgift enligt lag ingår i våra priser. Alcadon AB är medlem i REPA.

Reklamation

  • Det åligger kunden att ankomstkontrollera varan vad gäller felaktigheter eller felaktig expedition. Är varan skadad vid leverans ska mottagaren omgående anmäla detta till transportören. Alla reklamationer ska omgående anmälas skriftligt med tydlig referens till Alcadon AB. 
  • Felaktiga och skadade varor skall reklameras inom 10 dagar efter mottagandet. 
  • Kund som önskar returnera produkt skall först kontakta Alcadon AB för att avtala om retur och därigenom erhålla ett returnummer. Vid retur skall returnumret tydligt anges på frakthandlingarna samt att en kopia av fakturan skall bifogas. Alcadon AB ansvarar inte för oavtalade returer eller returer som saknar returnummer. Avtalade returer måste returneras i oskadat skick och i oskadad originalförpackning. Om så inte sker debiteras 35 % av varans värde i returavgift. För normalt ej lagerförda produkter (specialbeställning), kan retur ej utlovas om det inte särskilt skriftligt avtalats om detta. För sådana eventuella returer debiteras 20–50 % av varans värde i returavgift, beroende på leverantörsavtal vid det specifika ordertillfället. Kunden skall dessutom ombesörja och betala kostnaderna för returfrakten vilken sker på köparens risk.        Garantier
  • Samtlig materiel omfattas av 12 mån garanti, avseende produktens konstruktion, material eller tillverkning. Reparation sker av på Alcadon AB anvisat sätt och plats.
  • Vid garantiåberopande skall alltid faktura/kvitto finnas till hands.
  • Utlåning av ersättningsutrustning under garantitiden görs i mån av tillgång och debiteras med 10 % av gällande listpris per vecka. Vid retur av ersättningsutrustning skall denna vara i oskadat skick samt i oskadad originalförpackning. Avvikelse från detta debiteras med minst 20 % av gällande listpris.

Ansvar för fel

  • Föreligger fel som Alcadon AB ansvarar för, åtar sig Alcadon att, efter eget val avhjälpa felet genom reparation eller ersättningsleverans eller återbetala köpeskillingen. Ytterligare rättigheter för kund kan följa av respektive tillverkares egna till slutkund riktade garantier.

Teknisk support

  • För teknisk support - användarstöd - allmänt eller vid fel i vara, har Alcadon AB rätt att hänvisa kunden till respektive produkttillverkare samt, i förekommande fall, till tredjepartföretags betalsupport.

Service och reparation    

  • Om inte separat serviceavtal träffats, sker service för aktiv utrustning per löpande räkning. Reparationer efter garantitidens utgång kostar normalt 25 % av listpriset om inte annat särskilt skriftligt avtalats. Avtal offereras på begäran.

Produktinformation 

  • Alcadon AB reserverar sig för eventuella fel i fakta- och prisuppgifter genom tryckfel av produktinformationen som avvikelser i mått eller utseende från katalogernas specifikationer. 
  • Specialtillverkad kabel levereras med +/- 10 % differens i mantellängd.

Force majeure

  • Om Alcadon förhindras att fullgöra detta avtal av omständigheter utanför Alcadons kontroll som inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets träffande och vars följder Alcadon inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit eller av att Alcadons underleverantörer förhindras att fullgöra sina leveranser på grund av omständigheter som här angivits skall detta utgöra befrielsegrund som medför framflyttande av tidpunkten för prestation och befrielse från vite och andra påföljder. Detta äger tillämpning oavsett om orsaken till förseningen inträffat före eller efter avtalad leveransdag. Om avtalets fullgörande till väsentlig del förhindras med längre tid än tre månader på grund av viss ovan angiven omständighet äger Alcadon rätt utan ersättningskrav, skriftligen frånträda avtalet.

Tredje part

  • Alcadon AB ansvarar inte för köparens eventuella uppgörelser med tredje part i fråga om skadestånd för försenad eller felaktig leverans, fabrikationsfel etc. om Alcadon inte särskilt skriftligt avtalat om detta.

Skiljedom

  • Tvist angående tolkning eller tillämpning av detta avtal och därmed sammanhängande rättsförhållanden skall avgöras av skiljemän enligt svensk lag. Om vid tvist värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger 10 gånger det vid tiden för påkallandet av skiljeförfarandet gällande basbeloppet enligt lag (1962:381) om allmän försäkring skall tvisten avgöras av ensam skiljeman som på parts begäran utses av Stockholms Handelskammare.

ALEM 09

I övrigt gäller SEG allmänna leveransbestämmelser för elektrisk materiel (ALEM 09).